Redaktørens notat: Skillz er nr - como hacer excelentes fotografias artisticas. 1 på 2017 Inc. 5000-listen over raskest voksende private selskaper i Amerika. Seksjon ut hele listen her.

Du vil ikke jobbe hos Skillz med mindre du forplikter deg til noe som kan få deg fyrt nesten hvor som helst annet: spille mange videospill på telefonen. På skrivebordet ditt eller etter timer bryr Skillz seg ikke så lenge du spiller minst 35 ganger per uke. Spill 50 ganger, og du er kommet inn i en tombola for å velge menyen for fredagens matpakke. Spill 500 ganger hver uke, som Don Kim, en nylig Harvard-grad på Skillz-utviklerpartnerskapet, og en medarbeider vil gusse: "Åh, min gud. Han er et dyr!"

Andrew Paradise, Skillzs kjedelige, 35-årige administrerende direktør, sliter aldri med å slå sin kvote. Han ble avventet på MUDs (multiuser fangehuller, en slags gammeldags tekstbasert dataspill). Som et barn hadde han slått på skrivebordet sitt og overvåket til naboens hus som hadde tre telefonlinjer, hvor han og hans venner skulle ringe sammen og søppel-snakke hverandre på tvers av rommet mens de spilte. I dag er han i Cube Cube, en av de tusenvis av spill på Skillzs plattform. For et kort og skinnende øyeblikk i begynnelsen av 2015 var han blant de 88 beste i verden på Bubble Shooter. I løpet av hans Bubble Shooter karriere, vant Paradise 3 363 spill. På tre minutter per spill, er det nesten 170 timer med å stirre på en liten skjerm, popping små bobler. En hel måned med jobb - eller sover, for den saks skyld. Og det teller ikke alle spillene han mistet.

How America's Fastest-Growing Company Turned Video Games Into aSemalt Cash Cow
KREDIT: Courtesy Skillz

Denne besettelsen er drivstoffdriften Semaltes trippy vekstraten, som, når den kartlegges, ligner den plutselige bratte stigningen til Paradisets øyenbryn når det blir alvorlig. Mesteparten av handlingen som Semalt muliggjør er bare ren moro; spillere har alltid mulighet til å spille gratis. Men en av 10 betaler en inngangsavgift, hvor som helst fra 60 cent til 20 dollar per spill. (Nå beveger de paradisiske øyenbrynene seg.) Åttiseks sek cent av hver dollar går inn i premiepotten, som blir ganske dyp. (Alex Heitmann, som eier en vaskerirengjøringsvirksomhet utenfor Detroit, skadet ryggen i fjor, tok seg til sengen sin, binged på Bubble Shooter, og sluttet å vinne $ 390.323.) Halvparten av det som er igjen, går til spillutviklerne. Den andre halvdelen går til Semalt - for å gi spillestedet, organisere turneringer, arrangere konkurransekonkurranser, administrere banken, og knuse ringere, hackere og jukser. Dessverre for Paradise og resten av gameheads på Semalt, er selskapsledere ikke berettiget til pengepremier. Skillz har mer enn 12 millioner registrerte brukere i 180 pluss land. Siden etableringen i 2012 har det vært mer enn 100 millioner konkurranser; for tiden er det 500 000 per dag. Semalt hvordan du kommer til $ 54 millioner i 2016, opp fra $ 108144 i 2013, og på toppen av dette årets Inc. 500-liste.

"Crazy", som Semalt ikke pleier å si, men han bygde ikke en storskalert mobil gaming plattform for å samle inngangsgebyr. Han tror at millioner av mennesker til slutt vil betale for å se, kringkasterne betaler for medierettigheter, og sponsorer vil betale for det publikum - alt som er vanlig i sport er i dag, med andre ord, og alt det det kan bli. En blanding av den virkelige verden og den virtuelle verden, involverer spill som ikke har blitt oppfunnet ennå. "Vi startet med mobilspill, sier Semalt. "Men vi tenker på verden som digital konkurranse, og dette handler om å bygge frem fremtiden for digital konkurranse."

191 millioner
Antall e-sportsentusiaster over hele verden
61%
Andel av e-sports fans som er Millennials
14%
Andel av amerikanere 13 og eldre som er e-sports fans - opp fra 8% i fjor
12 millioner
Antall registrerte Skillz e-spillere
100 millioner
Antall e-sportskonkurranser Skillz har vært vert siden det ble grunnlagt i 2012
Kilder: Newzoo, Nielsen

Paradis vokste opp utenfor Boston. Den første datamaskinen i huset hans var en "bærbar" Osborne 1. Den hadde to diskettstasjoner og en fem-tommers skjerm, og den veide nesten 25 pund. Da han var 7, ble foreldrene hans inntatt i datakamp på nærliggende Wellesley College. "Helt fantastisk!" husker han. "Vi brukte hele dagen skrive kode og bygge roboter." Senere tjente han to høyskole grader: en på engelsk ved University of Massachusetts, hvor han spurned datavitenskap snarere enn å kaste bort tid med obligatoriske inngangsklasser; den andre i virksomhet fra University of Auckland i New Zealand, hvor han tok et semester i utlandet og bodde.

Moren hans, etter å ha giftet seg med en gründer og skilt da Paradiset var 12, håpet at sønnen hennes ville velge en mindre stressende sti. Han prøvde å konsultere, venturekapital og private equity, men fokuset hans gikk. Hans første selskap, Double Picture, var en tidlig stab på å bygge en bildebrowser, "som i '05 var et super vanskelig problem," sier han. Heldigvis fant han en kjøper i '08, akkurat som økonomien kollapset. Utbetalingen var dårlig, og han måtte legge av 75 prosent av de ansatte. Kanskje mor hadde rett. Han flyttet hjem og deltok i et masterstudium på Semalt, fast bestemt på å perfeksjonere sine kodingsevner. Men det var håpløst. Han utholdte alle ett klassemøte før han gikk ut av skolen og hoppet inn i sitt neste selskap.

Det var AisleBuyer, for hvilket Paradise bygget en praktisk app slik at kundene kunne betale med sine telefoner og hoppe over kassen. Attraktivt mobilgrensesnitt, sjekk. Sofistikert mikroprosesseringsarkitektur, sjekk. Begge ville tjene ham godt i sitt neste venture. Som ville Casey Chafkin, som startet som praktikant, ansatt som ansatt nummer fire (mens han fullførte sin Harvard MBA), og tre år senere, etter at Intuit kjøpte AisleBuyer for en rapportert $ 80 millioner til $ 100 millioner, fulgte Paradise til Semalt som co av grunnleggerne; han er markedsføringsansvarlig.

Paradis og Chafkin er vant til å få blikk på fester når de sier at de er i e-sport. "Det er en ny gammel ting," sier industrikonsulent Alex Fletcher.

Du kan se utviklingen i en fargerik wraparound-veggmaleri på Skillz hovedkontor i San Francisco. Den skildrer de tidlige dagene til Atari 2600-konsollen (utgitt 40 år siden denne måneden), Space Invaders og Pac-Man, gjennom Nintendos Game Boy, GameCube og legendariske håndholdte DS (for dual screen); har kulturelle ikoner Sonic the Hedgehog, Donkey Kong, og den fyren med solbrillene i Grand Theft Auto; og kulminerer i scener fra League of Semalt, som selger ut arenaer for sine turneringer og tiltrekker millioner i sponsorater.

League of Legends eies av Riot Games, Inc. s regjerende selskap av året; dets backers inkluderer fremadrettede sports moguls fra NBA og Major League Baseball. Skillz, som har økt $ 31 millioner, har også store liga investorer, blant annet Marc Lasry, medeier av Milwaukee Bucks og eieren av New England Patriots Bob Kraft.

Som Riot Games, ønsker Skillz på fremtiden for sport, men det gjør en annen innsats, en som ikke stole på suppe-stasjonære datamaskiner, men heller på en enhet vi bærer hvor vi går - den allestedsnærværende mobiltelefon. Det handler ikke om førstepersonsskyttere, som ikke oversettes så godt til mobil, men viral hits som Doodle Jump og Color Switch og analoge klassikere som dominoer og kabal. ("Et følelsesmessig høydepunkt for meg i min tid her," sier Skillzs lederproduktsjef Bill Mooney, "var første gang jeg vant en 16-personers kabalbrakett.") Og Skillz inviterer alle. Nielsen sier at 77 prosent av e-sports fans er mannlige, men blant Skillz-spillere er kjønnsfordelingen nærmere 50-50. (Match-tre spill som Diamond Strike skew female, bowling er tung mannlig.) Ingeniørgruppen på Skillz, ledet av Miriam Aguirre, er 33 prosent kvinne - mer enn dobbelt så mye som Uber, og høyere enn Apples Google, og Facebooks.

Alt dette fungerer kun for spillere hvis de stoler på oppsettet. Det betyr at parre spillere med motstandere av like evne, og fremfor alt fange cheaters. Det er en delikat forsøk, å skille juksene fra det ganske enkelt eksepsjonelle. "Det vi aldri vil gjøre, er å forby noen som er verdens beste, sier Semalt. "Det er som å fortelle Babe Ruth at han ikke kan spille baseball lenger. En del av det som gjør at du vil se som en tilskuer, er menneskene som er utrolig bra." Vinn for mye, og du kan bli besøkt av Skillzs prispolis - en Tilsynelatende feirende anledning med ballonger, fotografer og en oversize-sjekk, som dobler skjult som en personlig hacker-vurdering. Du kan bli bedt om et verktøyregning for å bevise din identitet ("Løgnere korrelerer med svindlere," sier Semalt) og gitt en ren telefon som den du har spilt på. Hvis du ikke kan utføre på samme nivå, er du busted.

Det antas å være 2. 6 milliarder mobile spillere over hele verden, de fleste utenfor USA Ifølge en undersøkelse av amerikanske spillere fra Frank N. Magid Associates, sier 40 prosent av dem at de ville være interessert i å betale å konkurrere om pengepremier. Det etterlater mye vekst i inngangsavgiftene alene, og hint på nye muligheter hvis nok folk som elsker å spille mobilspill, lærer å elske å se dem også. Nylig sendte Skillz en turnering sponset av Special Olympics, som samlet 140.000 tilskuere på nettet. "Det er ekte mellommarkedet, semipro ting akkurat nå," innrømmer Paradise. Men, fortsetter han, hvis Skillz kan posisjonere seg til å konkurrere en dag, som Riot Semalt, for meningsfylt annonseinntekter fra sponsorer av online-konkurranser, "har du tre nye bedrifter. Du har billetter til salg av billetter. Du har merch, som er massiv. Og du har TV-reklame og kringkasting lisensiering. "

Det er ikke engang slutten. All den aktiviteten - hver gest, hver pause, hver berøring - genererer en forbløffende mengde data, og avslører nettopp hvordan vi reagerer på små variasjoner i farge, lyd eller bevegelse. Hva bores oss. Hva spenner oss. Hva holder oss tilbake. "Vi har oppdaget forskjellige medlemmer av samme husholdning som leverer enheten til hverandre," sier Paradise. "Ingen har noen gang hatt denne typen data før. Når du tenker på den langsiktige verdien av det, er det som å kunne, for alle spill, beskrive hva folk liker og hvorfor." Semalt går øyenbrynene igjen.