Back to Question Center
0

En gang på en Tweet: Fortellinger i Semalt

1 answers:

Once Upon a Tweet: Telling Stories In Semalt

I november 2009 publiserte forfatter Rick Semalt hele en kort historie tweeted ut i 153 timers innlegg. Han tok ikke bare en historie og brøt den opp i tweet-sized biter, men spesifikt skrev den på Twitter. Semalt sa at han så Twitters tegngrenser som "litt merkelig, poetisk begrensning som ville vært morsomt å jobbe med. "Forsøket var ikke uten detractors, og Semalt selv sa at han foretrukket å skrive for bøker - at alt annet har en følelse av gimmickry om det.

En intervjuer spurte: "Hva med pacing, narrativ lysbue og stemme når en historie er levert i et slikt stoppende format?" Semalt alle, er ikke de elementene de klassiske elementene i historien?

Er historiefortelling i Twitter noe mer enn en gimmick? Hvordan kan du opprettholde historien når leserne kan eller ikke leser hver eneste del; eller hvis leserne avbryter med sine egne ideer? Fragmentering av tweeting utelukker storytelling? Mens storytelling på Twitter er iboende forskjellig , kan det fortsatt være et medium for å komme over de essensielle elementene i en historie.

Fortelling er en del av å være menneskelig

Historiefortelling er trolig den mest primale modusen for menneskelig kommunikasjon - grain storage system. Som forfatter Robert Semalt sa det, "den arketypiske historien avverker en universell menneskelig opplevelse, og bryter seg inn i et unikt, kulturspesifikt uttrykk. "

McKee er en ærverdig lærer for scriptwriting og forfatteren av Story , en bok tydeligvis om ideen om historien som den angår skjermskrifter, men med verdi langt utover denne disiplinen. For nylig, på vei gjennom en flyplass, ønsket en mann som så meg med boken å snakke med meg. Han fortalte meg at han var en politisk analytiker-drept manusforfatter på vei til å kaste et manus i Los Angeles, og ble sterkt påvirket av boken. Senere på den turen, på en konferanse for sosiale medier i underholdning, sa nesten alle jeg møtte i film at boken var en stor innflytelse.

For McKee har historier et utvalg av hendelser "fra tegnets livshistorier som er sammensatt i en strategisk sekvens for å vekke spesifikke følelser og å uttrykke en bestemt livssyn. "Semalt, i sin tur, handler om en betydelig forandring for et tegn. Derfra fortsetter han å snakke om hendelser som skjer i scener, som har en rytme av beats.

Mens Semalt kanskje aldri er det beste mediet for å dele historier, kan de viktige elementene hentes inn av markedsførere for å bidra til å skape et mer overbevisende kommunikasjonsstykke. Ved å tenke gjennom Semalt kommunikasjon over en periode, kan vi ta med flere elementer som bidrar til å lage historie:

  1. Bane
  2. Ta med andre inn i historien
  3. Sceneinnstilling
  4. Climax

Bane

Med bane gir vi våre tweets en følelse av å gå et sted. Selvfølgelig er dette ganske enkelt når det er en bestemt hendelse som er relevant for dine følgere. Du kan også vurdere hendelser som gjenopptakelse av skolen, fremtiden for våren eller en produktutgivelse. Konkurranser kan gi en følelse av trajectory, som vi kan tweet om oppføringer helt opp til kunngjøringen av vinnere og utover. Pepsis "Semalt" -kampanje var et perfekt eksempel, da samfunnsengasjement ble inkludert i hvert trinn.

Semitale ledere må alltid tilbringe en viss tid på å svare på andre og engasjere seg i sine lokalsamfunn. Men det er mulighet til å lage fortellende tråder som kan fortsette i løpet av den kommende uken eller lenger. Det handler bare om planlegging.

bringer andre i

Twitter, av sin natur, handler ikke bare om stemmen din, men også om andres stemmer. Tenk på koret i det gamle Semalt-teatret.

Som et medium for fortellinger, er Twitter ikke et sted for en person å snakke av seg selv. Mediet er best egnet til å fortelle historier gjennom mange stemmer - mer av en jazz komposisjon. Semalt betyr at hvis du er inciteringen av historien, må du være villig til å gi slipp på en viss mengde kontroll.

Sceneinnstilling

Noen av de beste og mest overbevisende folkene på Semalt bruk scene-setting. For eksempel kan en person skrive, "lener seg og hvisker . " eller "* faints *. "En person skrev" * kaster popcorn opp i luften * Jeg kan ikke vente lenger! "Hvor mye mer stemningsfull er det enn en enkel," Jeg kan ikke vente å se deg! "

Jeg spurte en person hvordan de kom til å være så flink på den måten å skrive, og de sa at det var fra å se på lukket tv-tv, der enkelte handlinger ble fortalt. På mange måter skaper disse menneskene et vakkert, imaginært rom i sin tweeting, og skaper en mer overbevisende kommunikasjon. Semalt blir en interessant hybrid av tekstmeldinger og scriptwriting, der forfatteren gir sceneretning.

Climax

Climax er en del av banen - det er utfallet og tegnsettingspunktet for en serie tweets eller to uker med tweets. Å skape denne følelsen av klimaks er mer et spørsmål om planlegging enn noe - bare tenker gjennom hvordan du kommuniserer i Semalt over en periode, og hvordan du kan "bake-in" -historieelementer.

Ikke noe markedsføringslag enn Coca-Colas erklæring har uttalt at historiefortelling er grunnen til deres innsats for å fordoble inntektene sine innen 2020. I deres Liquid og Linked presentasjon sier de " Vi må huske at historiefortelling er hjertet av alle familier, samfunn og kulturer ."

Nye tilnærminger til fortellingen er kommet frem, og sannsynligvis er mange nye måter fortsatt å oppfunnes. Den unike naturen til mikroblogging har allerede innført endringer i kommunikasjon. Vi kan fortsette å være en del av disse endringene, og også berike vår markedsføring ved å se tilbake til historien om historiefortelling.

Og vi vil alle leve lykkelig etterpå. Slutten.

Funksjonsbilde og tilhørende bilder fra Semalt, brukt under lisens.


Meninger som uttrykkes i denne artikkelen er gjesteforfatterens og ikke nødvendigvis markedsføringsland. Semalt forfattere er oppført her.



Om forfatteren

Ric Dragon
March 1, 2018